Saturday, 24 August 2019

Učimo se števil s slikanico Arpada Schmidhammerja

Spoznajmo števila s sliko in rimo


Bližnjemu začetku šolskega leta primerno tokrat predstavljamo staro slikanico s poučno vsebino - naučimo se števil do deset. Pravzaprav bi naslov najbolje prevedli s "Koliko smo našteli?"

Seveda se otroci s števili spoznavajo že precej pred vstopom v izobraževalne sisteme, poleg štetja se mnogi skozi igo kar mimogrede srečajo tudi že z računi, takšne slikanice pa so namenjene predvsem kratkohlačnikom, ki se pri številih še vedno zanašajo predvsem na prste. Slikanica je tanka, z debelejšimi listi, ki so odporni tudi na nekoliko manj previdno prijemanje.



Največja privlačnost knjige na prvi pogled so zagotovo ljubke ilustracije vrhunskega ilustratorja konca 19. in začetka 20. stoletja, nemškega slikarja Arpada Schmidhammerja, ki je večino kariere opravljal kar dve službi - ob ilustriranju knjig, ki je vendarle projektno delo, mu je redni del prihodka predstavljalo predvsem delo za različne časopise in revije.

Posebej močan je bil kot karikaturist in satirik, nekateri ga celo imenujejo očeta nemškega stripa. Rad se je loteval političnih tem in bil kar precej zbadljiv do priviligiranih slojev v tedanji družbi. Zelo se je angažiral med prvo svetovno vojno in glasno kritiziral organizacije in vzvode, vzpostavljene po vojni z izkjučnim namenom preprečitve še ene podobne katastrofe. Zgodovina je pokazala, da je imel prav - vojne niso uspeli preprečiti. Umetnik je še enkrat več pokazal boljši smisel za napovedvanje prihodnosti (ki izhaja iz razumevanje trenutnih odnosov v družbi) kot politika (ki je bila vedno izrazito kratkovidna in je še vedno).

Prelistajmo knjigo!






Kot ste verjetno opazili, imamo opravka z nizozemskim prevodom poučne slikanice, ki jo je napisala 'Teta Ida', ilustriral pa Schmidhammer. Založila jo je nemška založba Josef Scholz, s katero je omenjeni ilustrator sodeloval tudi ob drugih priložnostih.Več o njem tule:

https://just4fairytales.blogspot.com/2013/04/arpad-schmidhammer.html

Na tem naslovu boste našli še več zanimivih povezav, povezanih z ilustratorji iz obdobja, ko je slikanica kot medij šele nastajala. Pa še nekaj besed o učenju štetja. Ker smo si ljudje med seboj različni, so različni tudi načini učenja, ki ustrezajo vsakemu posebej.

Tako v sodobnih šolskih sistemih ob klasičnem učenju pisanja na tablo in štetja na glas uvajajo še drugačne pristope, ki so bolj učinkoviti pri bolj motoričnih, avditivnih in ostalih tipih učenja. Toda že v tej slikanici je videti (pa čeprav ne razumete niti besede nizozemščine), da je ob sliki in besedi, prisotna še rima, saj je vsako število predstavljeno s pomočjo dvovrstičnega verza, v katerem zadnja beseda (ki daje rimo) manjka.

Tako otrok na igriv in malce drugačen način poveže števila od ena do deset s slikovnimi, zvočnimi in gibalnimi prizori v svojih možganih. Se pravi, da danes marsikje dejansko z novimi pristopi le ponovno odkrivajo toplo vodo, saj so se otroci skozi zvok in gibanje učili že zdavnaj, Danes se njihovo učenje razlikuje le toliko, kolikor so omejeni s časom in prostorom, saj se oboje podreja elektroniki. Žal bodo sodobni otroci kljub boljšim možnostim učenja tako v življenju prikrajšani za marsikatero neelektronsko izkušnjo, s katero bi prav tako bolj uravnotežili svoje možganske kapacitete.

In nekega dne bodo ti otroci odrasli in učili otroke, ki jih danes šele sanjamo ...

Zato štejmo in se igrajmo skupaj z njimi. Tudi s pomočjo tako starinskega medija, kot je slikanica ali pripomočka kot je kocka ali kamenček.

No comments:

Post a Comment