Kdo je bila Marianne Stokes?
Marianne Stokes (1855-1927) je bila avstrijska slikarka, ki se je poročila z angleškim slikarjem Adrianom Scottom Stokesom (prej se je pisala Preindlsberger), postala vodilna umetnica viktorijanske Anglije, a danes skoraj utonila v pozabo.
Rodila se je v Grazu, kjer je dobila nenavadno štipendijo. Neki umetnik (imena žal ne najdem, je namreč umrl s skromnim premoženjem in brez dedičev) V oporoki je premoženje zapustil v upravljanje in navodilom, da sto let po smrti vse, kar je ostalo, dobi najbolj nadarjeni umetnik in bližnje okolice.
To je bila Marianne Preindlsberger, ki je 'dediščino' uporabila za študij v Munchnu (njen mentor je bil Wilhelm Lindenschmit mlajši (1829-1895)) in Parizu (kjer so jo poučevali Pascal Adolphe Jean Dagnan-Bouveret (1852–1929), Gustave Courtois (1853–1923) in drugi). Tam se je spoprijateljila s finsko slikarko Heleno Sofio Schjerfbeck (1862-1946), s katero sta se udeležili ustvarjalnih delavnic v Pont-Avenu.
Avtoportret
Tam je spoznala Adriana Stokesa, s katerim sta se naslednje leto poročila. Skupaj sta preživela dve poletji v Skagnu, na severu Danske, kjer sta ustvarila več slik. Tovrstno sodelovanje se je nadaljevalo praktično vse do njene smrti. Prepotovala sta lep kos Evrope, posebej pomembni so bili obiski Madžarske med leti 1905 in 1910, kar je vodilo do nastanka knjige Madžarska, v kateri je on prispeval pejsaže (zelo rad je imel breze, podobno kot naš Rihard Jakopič(1869-1943)), ona pa portrete, ki so posebej pomembni zaradi številnih detajlov na narodnih nošah, v katerih so ji pozirali modeli, in tako zapustila pomemben dokument za folkloriste.
Mladoporočenca (vir)
Marianne Stokes je v svojem ustvarjalnem obdobju zamenjala več stilov. Začela je z upodabljanjem krajin v rustikalnem slogu, se preusmerila v biblične in mitološke teme, preizkusila v impresionizmu in se posebej našla med Pre-Rafaeliti. Prav slednji so jo prepričali, da je opustila olje in prešla na tempero, posebnost pa je bila uporaba jajčnega rumenjaka namesto olja, zaradi česar njene slike z leti niso potemnele, ampak ohranile svetle, žive barve, ki so v močnih kontrastih s temnimi, senčnimi površinami.
Prizor iz Sneguljčice
Izrazite rdeče barve so prav tako posledica vpliva Pre-Rafaelitov. Čeprav ni nikoli ilustrirala slikanic, njenim slikam s pravljično tematiko ne moremo odrekati vpliva.
Zakonca Stokes, ki v zakonu nista imela otrok, sta razstavljala v najuglednejših galerijah po svetu in dobila več prestižnih nagrad. Aktivno sta sodelovala v različnih slikarskih kolonijah, se sporijateljila z več slikarskimi pari in ustvarjala praktično do smrti. Pokopana sta v Londonu.
No comments:
Post a Comment