Pravzaprav bi moral zapisati Ezopove basni za otroke, ker Ezopove basni, kot pravzaprav velja za večino besedil, ki jih danes uvrščamo med 'otroška', seveda niso bile napisane za otroke, ampak za odrasle.
Ampak tokrat bomo vzeli pod drobnogled nekaj strani čudovite slikanice Walterja Crana, ki je bila narejena po klasični predlogi, a z mislijo za otroke.
Walter Crane je bil velik mojster ilustracije in grafičnega oblikovanja, ki je premikal standarde na področju otroške literature, posebej slikanice in ga v veliki sooblikoval. Pri tem je sodeloval s pionirjem barvnega tiska Edmundom Evansom, ki ni bil le odlično tehnično podkovan, ampak tudi sposoben poslovnež. Slikanica, ki jo predstavljam tokrat, je vrhunski izdelek dveh ustvarjalcev na vrhuncu njunih moči.
Walter Crane je dajal velik poudarek detajlom in že na naslovnici jih lahko vidimo presenetljivo veliko. Dandanes je filozofija ilustracije drugačna, saj so enostavnejše ilustracije precej bolj učinkovite in je za detajle pravzaprav dovolj prostora tudi znotraj same slikanice.
Moramo pa vedeti, da je način prodaje danes drugačen kot je bil včasih. Sodobna slikanica stoji na knjižni polici ali v izložbi in za pozornost mimoidočega tekmuje s stotinami drugih. V tej tekmi ima na voljo včasih le delček sekunde, da privabi morebitnega kupca, zato mora biti zasnova naslovnice čim bolj neposredna, če hočete, celo udarna in v taki bitki ima enostavnost načeloma vedno prednost.
No, Evansove slikanice so sprva veliko prodajali na železniških postajah in sicer potnikom, ki so iskali nekaj kratkočasja, a bili za kakovost pripravljeni tudi seči malce globlje v žep. Slog Walterja Crana je bil kot nalašč za prikaz napredka na področju tiska, kjer so bile ilustracije prej toliko časa odvisne od grobih linij lesorezov, sedaj pa se je začela uveljavljati litografija in za tem še fotoreprodukcija.
Tule je notranja naslovna stran s podrobnostmi o ustvarjalcih:
In tule moja najljubša iz te slikanice:
Mislim, da se na teh ilustracijah odlično opazi Cranov smisel za zlivanje ilustracije z oblikovanjem. Vsak kvadratni centimeter je izkoriščen in ilustracija se takorekoč brezšivno zliva s preostankom knjige. Kot lahko vidimo v naslednjih primerih tudi ni jasne meje med besedilom in ilustracijo.
Crane je oblikoval knjigo v celoti - besedilo je am priredil, narisla črke, ilustracije, jo oblikoval in sploh mislil na vsako podorobnost. Bil je tak perfekcionist, da je njegovo sodelovanje z Evansom, ki je vendarle na prvo mesto postavljal dobiček (tudi v pričujoči likanici je uporabil eno barvo manj kot bi jih lahko), moralo enkrat zaškripati in tako kljub številnim skupnim knjigam vseh skupaj le ni toliko, kolikor bi jih lahko bilo.
No, poglejmo si še nekaj primerov Ezopovih basni za otroke:
To je basen o očetu in sinu, ki sta peljal osla na semenj, pri tem pa so se jima mimoidoči posmehovali iz ratličnih razlogov. Ker sta se jim pretirano trudila ustreči, je osel na koncu poginil. Morala: Vsem ne moreš ustreči.
To je prikaz znane tekme med vetrom in soncem. Ugotoviti hočeta, kdo je tako močan, da bo popotniku slekel plašč in izkaže se, da topli žarki dosežejo več od strupenega piša. Poanta je jasna in še kako aktualna, čeprav je žal predvsem odrasli nočejo (ali ne morejo) razumeti.
Basen o žabah, ki so si zaželele kralja, je krasen primer delovanja človeške družbe. Množice si želijo vodje. Množice potrebujejo vodjo. Množice zahtevajo vodjo. In ko vodja pride, pohrusta posameznike drugega za drugim, saj je njegov apetit seveda na prvem mestu.
Pazite, kakšne želje imate, saj se lahko uresničijo!
Zaključimo še z eno legendarno, o zajcu in želvi. Pravzaprav je Crane, mojster izkoriščanja prostora (konec koncev je bil tudi sin Thomasa Crana, ki je bil dokaj uspešen miniaturist), na eno stran spravil kar dve basni. Poleg že omenjene še o zajcih in žabah.
To je to. Walterja Crana bom v tem blogu še omenjal, ker je zagotovo eden najvplivnejših ilustratorjev vseh časov. Upam, da ste uživali:)